Een nieuwe start - Reisverslag uit Cottbus, Duitsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu Een nieuwe start - Reisverslag uit Cottbus, Duitsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

Een nieuwe start

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

07 Oktober 2008 | Duitsland, Cottbus

Lieve allemaal,

Na twee jaar van stilte op mijn waarbenjij pagina, ben ik weer terug. Dit keer niet om mijn IJsland avonturen te vervolgen, maar om een indruk te geven van mijn leven in Cottbus. Sinds afgelopen zaterdag ben ik vertoef ik in deze oost Duitse stad, waar ik een tweejarige Masteropleiding zal volgen. Mijn reis ging bijzonder voorspoedig en alle aansluitingen sloten grotendeels goed op elkaar aan. De reis duurde in totaal zo´n zeven uur deels met vliegtuig en deels met trein. Cottbus is de tweede stad in ‘Bundesland’ Brandenburg en ligt een kleine twee uur van Berlijn af. Het heeft 110.000 inwoners waarvan +/- 5000 studenten. Dit getal valt natuurlijk volledig in het niets bij de 43.000studenten die in Groningen wonen (waarvan ruim de helft aan de RUG), maar de BTU Cottbus bestaat pas sinds 1992 en de Rug sinds 1614, dat in je achterhoofd houdend is het dus best aardig. De stad ligt 30 km van de Poolse grens af, maar op wat Poolse auto’s na, heb ik daar eigenlijk nog niets van gemerkt. Voorafgaand aan mijn vertrek had ik de indruk gekregen dat Cottbus echt een enorm lelijke DDR stad is. Dat valt echt reuze mee. Het centrum heeft redelijk wat oude gebouwen, deels middeleeuws ogend maar vooral veel grote 19e herenhuizen. De winkelstraat is modern en er zijn twee grote winkelcentra in het centrum. De H&M, Vero Moda en zelfs de C&A zijn hier vertegenwoordigd.
Wat wel opvalt, is dat het hier echt heel rustig is, weinig verkeer en weinig lawaai, maar een dode stad is het absoluut niet. Toch kan je er niet omheen dat de stad in Oost Duitsland ligt. (Zo is de Karl Marx straße een van de belangrijkste wegen van Cottbus). Eenmaal aangekomen in Cottbus was ik bijzonder gelukkig dat ik een kamer had in het Sint Johannes Haus, een gasthuis in het centrum van Cottbus. Het gasthuis wordt geleid door een vriendelijke dame die bijzonder veel weg heeft van zuster Houda uit Deir Mar Musa (Syrië). Ik kreeg een heerlijke kamer voor mij alleen en Jezus boven mijn hoofd. Veiliger kan niet. Tijdens mijn avond wandeling was ik bijzonder verrast door de vriendelijke uitstraling van de stad. Een oude oma werd door een jonge kerel naar de overkant geleid, mensen blijven stil staan voor een rood stoplicht terwijl er geen verkeer te bekennen is (al vond ik dat een beetje dom) en op de Altmarkt was een Bauernmarkt (een boerenmarkt) met Slager zangers. Toen ik ook nog bij toeval tegen een restaurant met de naam ‘Kartoffelkiste’ aan liep, was mijn beeld compleet. Ja, ik ben in Duitsland.

Eergisteren is de introductieweek van de Universiteit begonnen. Met 150 man zijn we naar Lübunau gereisd om daar te gaan kanoën. Bij Lübunau ligt het Spreewald, een prachtig bosrijk gebied. Dat de universiteit van Cottbus een technische universiteit is, valt niet te missen. De verdeling jongens meisje ligt, wat ik zo kon zien ongeveer op 30-70. Ook waren er een hoop internationale studenten aanwezig. Ze komen uit alle windstreken, maar vooral (en nee nog geen Pool gezien ;-). Aangezien ik als een reguliere student instroom, heb ik ook als doel om zoveel mogelijk onderdeel te zijn van het gewone studentenleven. Ik heb me dus gelijk bij drie Duitse meiden gevoegd en echt waar de gehele dag Duits gesproken (als was het meer een combi van handen, voeten, Duits met Engels en Nederlands met een Duits accent) en bovenal een hoop gelachen. Na het eerste gedeelte kanoën zijn hebben we, hoe kan het ook Schnitzel met aardappels gegeten geserveerd door meisjes in semi-lederhozen. Toch blijkt de gemiddelde student een stuk minder wereldvreemd. Zo heb ik drie Duitse studenten ontmoet die in Peking, Texas en Dubai hebben gewoond. Avonds was er een film in het studentencafé en heb ik samen met een van de meiden Diesel gedronken (Bier met Cola). Kortom een zeer geslaagde dag.

Vandaag mijn eerste introductie van mijn studie gehad. We zijn met zo'n dertig studenten uit ruim 20 verschillende landen. Er is een Peruaan, iemand uit Venezuela, een Kroatische, een jongen uit Alaska, een Australier, een Russische, een Bulgaarse, een archeoloog uit een Egypte, een Grieks meisje, een Duitse die vijf jaar in Mongolie heeft gewoont etc. etc. Kortom een hoop multiculti en dat in Cottbus. Mijn officiele adres is inmiddels bekend:

Universiteitstraße 5.
Room: 408-3.
03046 Cottbus

Helaas is vandaag mijn Nederlandse telefoon er mee opgehouden, daarom heb ik een nieuwe telefoon aangeschaft, mijn Duitse nummer is:

+4915202795441

Ik wil iedereen nog heel erg bedanken voor alle lieve kaartjes en cadeautjes, ik heb ze mee en ik zal ze met trots ophangen in mijn nieuwe kamer.

Veel liefs,

Koosje

  • 07 Oktober 2008 - 13:41

    Aimée:

    lieve spoes,
    klinkt als een goed begin! ik heb je gisteren wel gemist hoor op de huisavond! billie en ik waren nog maar met twee, want bar had een gala, dus toen was t wel heel stil ineens (nouja stil.. met billie is t nooit stil, maar je begrijpt me ;))

    maargoed hou me op de hoogte en ik hoop dat we elkaar snel weer zien :D

    liefs uit grun
    xx

  • 07 Oktober 2008 - 13:54

    Annalies:

    Fijn om te horen dat 't allemaal goed gaat daar! Klinkt leuk zeg! Internationaler kan je studie niet - zit er wel een echte Duitser bij??

    Daisy voelt zich al helemaal thuis hier, maar ze mist je wel een beetje hoor. Ze reageert niet alleen op 'Daisy' maar ook op Koosje! Haar nieuwe ontdekking is de vloerverwarming in de badkamer, daar is ze niet weg te krijgen ;-).

    Veel succes! Liefs, Annalies

  • 07 Oktober 2008 - 13:54

    Gabi Laumen:

    Liebe Koos,
    herzlich willkommen in Deutschland und vor allem in Cottbus!
    Die vorlesungsfreie Zeit ist zu Ende! Das neue Semester hat begonnen - auch in Aachen. (Auf dem Spielplatz vor meinem Arbeitszimmer war heute Mittag eine Rallye-Station für Erstsemestler postiert...)
    Ich wünsche Dir einen guten Start - in einen neuen Studienabschnitt, in einem neuen Land, mit lieben netten neuen Leuten.

    Grüße aus AC von
    Gabi L.

  • 07 Oktober 2008 - 15:34

    Rolinka:

    Hey Koosje,
    Fijn dat je de eerste dagen daar goed hebt overleefd! Ook goed om te horen dat het toch allemaal best meevalt daar, en met een H&M en Veromoda in de stad moet je toch kunnen overleven!
    Dapper hoor, een hele dag Duits spreken, ben trots op je!
    liefs, Rolinka

  • 07 Oktober 2008 - 15:53

    Marloes:

    Hey Koos,

    Fijn dat je goed aangekomen bent en dat de stad niet zo DDR-achtig is als je dacht. Die verdeling mannen is zo slecht nog niet, doe er lekker je voordeel mee ;) Helemaal als ze oude oma'tjes de straat over helpen.Heel veel succes en fijn reis naar huis vrijdag.

    Liefs Loes

  • 07 Oktober 2008 - 18:25

    Jan Verhage:

    Lieve Koosje,
    Wie had dat ooit gedacht, dat jij nog eens voor twee jaar naar D zou emigreren...?! Join the club! Hopelijk worden de 1e indrukken structureel, en ga je een plezierige tijd tegemoet. Internationaal is het daar wel trouwens. Als daar weer netzoveel buitenlandse uitstapjes op volgen als na IJsland...
    He, knuffel uit Utrecht,
    Jan
    PS Je staat weer onder mijn favorieten!

  • 08 Oktober 2008 - 09:09

    Saskia (t. Uit Adam):

    Hi Koosje
    Dank wederom voor de leuke mail.
    Ik wens je heel veel succes en plezier in Cottbus!
    veel groetjes uit adam saskia

  • 09 Oktober 2008 - 05:47

    Philomeen:

    He Koosje!!
    Goed om te horen dat de eerste dagen zo goed zijn bevallen!! x

  • 18 Oktober 2008 - 09:26

    Vera:

    He Koos!
    Duurt ff, maar ik heb je site ook ontdekt hoor;-)
    Mooi verhaal!!! Hangt je douchegordijn al????
    Liefs
    Vera

  • 19 Oktober 2008 - 15:11

    Moniek:

    Hey lieve Koos,

    Eindelijk heb ik je blog ontdekt. Fijn dat Cottbus toch nog beter is dan je verwachtte. Ik merk, dat je je toch al wel thuis gaat voelen en dat op zo'n afstand. Heel leuk dat er zoveel verschillende nationaliteiten zijn. Koos, je gaat je zeker vermaken.

    Heel veel succes met de colleges,

    liefs moniek

  • 20 Oktober 2008 - 10:14

    Has:

    Koos, een groet & kus vanuit de enige echte Groningse UB!
    We missen je in de Pint/Keyzer/Wolthoorn, opeens geen giebelende geluidjes meer :)
    Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 671
Totaal aantal bezoekers 76991

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: