alles gaat z´n gangetje - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu alles gaat z´n gangetje - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

alles gaat z´n gangetje

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

15 September 2006 | IJsland, Reykjavik

Lieve Allemaal,

hehe even geen vulkanengeklim, weggewaai en gebibber dit weekend, maar een bijzonder oninspirerende bibliotheek om heel het weekend te vertoeven. Jaja ik kan er echt niet onderuit, ik moet studeren. Mijn verdieping Niet-Westerse geschiedenis is, ja ik schaam mij diep, nog steeds niet af. Ik heb de afgelopen weken zoveel mooie excuses gehad waarom de verdieping wel eventjes kon wachten, dat ik nu een race tegen de klok moet voeren om het voor maandag af te krijgen. Gelukkig helpt het weer mee en regent het hier al dagen pijpenstelen en kamperen of een winderige heuvel beklimmen is dus echt niet verleidelijk.
Maar naast studeren heb ik gelukkig een hele hoop andere leuke dingen te doen. Zo ben ik lid geworden van de studententheatergroep. Dinsdagmiddag kreeg ik te horen dat diezelfde avond de eerste repetitie was. Mij was alleen verteld dat ik maar moest komen, en had dus geen idee wat mij stond te wachten. En dat was vrij veel. Namelijk 50 IJslanders die in een verhitte discussie verwikkeld waren over de menselijke geest. Het toneelstuk dat in November zal plaatsvinden gaat over het ´Standford Prison Experiment´. In dit experiment werden 18 studenten willekeurig onderveeld in ofwel bewakers ofwel gevangenen. Het experiment, bedoeld voor twee weken, moest na 6 dagen afgekapt worden nadat de bewakers zodanig extreem gedrag gingen vertonen en de gevangenen zenuwinzinkingen en depressies kregen. Het doel van dit experiment was om te zien hoe mensen zich gaan gedragen wanneer zij in een bepaalde situatie zitten, hoe ga je met bijvoorbeeld macht om. Het onderwerp erg heftig maar zeer aktueel, kijk maar naar de Abu Ghraib gevangenis, zal dus heel wat stof doen opwaaien. Ik ben heel benieuwd hoe de regisseurs het stuk en het onderwerp gaan aanpakken. Voor mij is het iniedergeval een hele goede manier om IJslands proberen te leren, gezien het feit dat ik de enige buitenlander ben en op wat vaste zinnetjes na vrij weinig IJslands spreek. Zeker een uitdaging dus.
Verder gaat alles hier zijn gangetje, het huis is nog steeds erg gezellig. Verder zit ik veel bij de buren waar Anna woont, drink ik eindeloos veel koffie en ben ik inmiddels brood aan het bakken. Mijn ene Duitse huisgenoot heeft namelijk nogal last van kleptomania, en heeft mijn brood, dat ik gekocht had bij een dure bakker, zomaar gejat, onder het mom van dat hij hetzelfde brood bij de supermarkt had gekocht. Om verdere verwarring tegen te gaan en ik het lekkere brood van de bakker niet al te vaak kan veroorloven, bak ik tegenwoordig mijn eigen brood. Nooit geweten dat het zo simpel, goedkoop en erg lekker is.
Nou lieve allemaal, moet er weer vandoor. Ik ga vanavond met twee huisgenoten een ´Haunted Tour´ (spooktocht) doen door Reykjavik, in de hoop wat elfjes en trollen tegen te komen. Dikke kus aan iedereen. Oja heel erg bedankt voor al jullie lieve berichtjes, mailtjes en kaartjes!!

Liefs Koosje

  • 15 September 2006 - 16:04

    Pollien:

    Hi Koos! Wat een prachtige verhalen allemaal! Ik ben trots op je, zo eramus-waardig als jou avonturen zijn:-) Ga vooral zo door en keep up the berichtjes!! Liefde en een dikke kus, Pol

  • 15 September 2006 - 22:36

    Rene:

    Hoi Koosje,
    Ontzettend knap wat je in zo'n korte tijd al hebt gezien en gedaan. En dan nu toneel met 50 ijslanders. Met de integratie gaat het prima!
    Een hele dikke zoen. Rene

  • 16 September 2006 - 08:12

    Caroliene:

    hey lieve spous, al weer de bakkriebels gekregen, ben benieuwd....Echt tof dat je nu ijslands toneel gaat spelen. Je studie stress komt me op een of andere manier heel bekend voor, maar onthou hier kwam het op een of andere manier ook altijd goed, succes!!!

  • 16 September 2006 - 08:18

    Oma:

    Lieve Koos, ook in IJsland op het toneel. En hoe.
    Nog elfjes en trollen gezien vannacht?
    Een goed weekend, en lieve groet van opa en oma.

  • 16 September 2006 - 08:30

    Gabi&Jan:

    Geen brood bakken op de vulkaan, maar dan toch thuis! Hmm, vers uit de oven... Theater op z'n Icelands, en dan nog met zo'n onderwerp? Zo leer je die taal wel, al is het wat anders dan 'Citroentje met suiker', ofzo.
    Toi,toi,toi, Gabi&Jan

  • 16 September 2006 - 11:19

    Divinia:

    haha.. Koos weer in een opsluit-bibliotheek-week! T zou ook weer niet anders he!:P
    Maar ook het toneel gaat je niet zomaar een half jaar voorbij! Je hebt t weer gevonden hoor!! Leuk leuk leuk!
    Maak er wat moois van!
    Kus Divinia


  • 16 September 2006 - 11:22

    Jeroen En Nel:

    Hee Koosje
    je wordt nog een echte broodexpert zo. Erg leuk om zo je "doen en laten " te volgen in Ijsland. Vindt het maar allemaal erg dapper van je.
    Hier alles zijn gangetje. jeroen is jose halen komt een paar dagen over (congres of zo iets) Lisette en Tommy gaan koken vanavond (beter!!) dikke kus van ons allemaal

  • 16 September 2006 - 16:20

    Corry:

    Ha die Koosje,
    Cake in Hanoi, brood in Reykjavik! Globetrutten.
    Verdieping, lukt je (lest) best. Een leuk trolletje op je schouder of schrok ie van 't engeltje?
    v.l.e.k. Corry

  • 21 September 2006 - 14:49

    Marieke:

    He lieve Koos, dus zelfs in Ijsland ontkom je niet aan die horroressays.. Nou, even doorbijten en dan weer lekker genieten daar! Dikke kus!

  • 24 September 2006 - 16:40

    Hilde:

    hey spoes, word wel een beetje jaloers hoor als ik dit allemaal lees; wij hier nog steeds in het gezellige maar toch zeker ietwat voorspelbare groningen en jij beleeft daar het ene avontuur na het ander. ga zo door en ik wacht op je eerste ijslandse berichtje, al ben ik bang dat je dat avontuur wel heel optimitische tegemoet gaat;) kus en dikke knuffel

  • 25 September 2006 - 11:44

    Gemma:

    Kozekind - wat heerlijk wanneer je jezelf op kunt sluiten in een Bieb. Met regen langs de ramen - boeken en binnen. Een droomwens! Ik ben niet jaloers op het Standford Prison Experiment, alhoewel het me als theaterproduktie een ware uitdaging lijkt. Laat vooral horen hoe dat verloopt. Ik ga vandaag genieten van het prachtige weer en een hele berg wassen. Het ziet er hier naar uit dat het een heuse Indian Summer wordt? Joepie!!! Gisteren in Amsterdam een jungletuin een kopje kleiner gemaakt. Nol kan nu zijn voordeur weer vinden... Bij gebrek aan trollen kun je hier twee verse pubers leasen. Ik stuur ze onder rembours naar je toe! XXX, G.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 76995

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: