in de wolken - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu in de wolken - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

in de wolken

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

27 September 2006 | IJsland, Reykjavik

Lieve allemaal,

ben helemaal in de wolken! Gister zo´n dag, ja gewoon zo´n doorsnee dag waarop alles lijkt mis te gaan. Je kijkt op je wekker en ziet dat je je hebt verslapen, je komt beneden en de huisbaas staat woedend onder aan de trap te zeuren over wat voor een zwijnestal de keuken is, en jij bent natuurlijk de enige die op dat moment thuis is, je loopt naar college en word bijna overreden door een te grote ego in een te kleine auto. Ja zo een dag was gister. Na een hele dag aan tegenslagen zat ik echt niet te wachten op toneellessen. Immers de wet van murphy is vervelend, maar nog vervelender als je weet dat je straks voor 30 kritische IJslanders moet gaan spelen. Met veel moeite wist ik me naar de toneelrepetitie te slepen. Maar tot mijn verbazing gingen we niet toneelspelen, maar demonstreren tegen de bouw van een dam die vandaag in werking zal treden. Een heel groot natuurgebied zal worden overstroomd, om zo dmv een dam electriciteit op te wekken voor het verbranden van aluminium. Niet alleen gaat een hele hoop natuur verloren, veel vogels verliezen hun broedplaats, veel dieren zoals rendieren en insecten zullen hun huis kwijtraken, en dan niet te vergeten al de ´hidden people´ die moeten verhuizen. De demonstratie was voor IJslandse begrippen heel groot, duizenden mensen waren op de been om tegen bouw van deze dam voor de laatste maal te demonstreren. Een heel groot deel van de natuur gaat hierdoor verloren, zonde want zoals veel foto´s hier laten zien, is het echt een heel mooi gebied.
http://www.savingiceland.org/ Mijn eerste protestactie in IJsland. Twas echt heel interessant, de mensen zongen protestliederen en waren aan het klappen en iedereen droeg een wit lint om de bovenarm. Na het protesteren ben ik met een deel van de toneelgroep wat wezen drinken. Een aantal van de IJslanders begonnen zowaar vragen te stellen over Nederland en de eerste vraag die ze altijd stellen ´How do you like Iceland´. Heb het met de regiseur ook even over het stuk gehad en wat de beste manier is om ´mijn engels´ in het IJslandsgesproken stuk gaat passen. De regiseur verstelde me dat hij afgelopen jaar samen met Thekla Reuten in een stuk in Londen heeft gespeeld. (Thekla Reuten is een Nederlandse actrice die in heel veel nederlandse als buitenlandse theater en filmproducties heeft gespeeld, waaronder de film ´de Tweeling´ die een oscar Nominatie heeft gekregen. Hij zei ´you remind me a bit of her´, nou dat is toch wel heel erg leuk om te horen. Mijn dag kon dus niet meer stuk! Helaas kon ik niet lang bij de toneelgroep blijven want ik had een verjaardag van Jens, mijn Deens/Duitse buurjongen. Met heel het huis hebben we voor hem gezongen en taart gegeten. Protesteren, Toneelgroep, verjaardag...ja ik was echt in de wolken. Helaas ging mijn wekker voor mijn gevoel weer veel te vroeg vanmorgen en had ik om 8:20 college, maar ach je kan niet alles hebben ;)

  • 27 September 2006 - 12:38

    Caroliene:

    Klinkt net wat voor jou dat protesteren! vet compliment trouwens, Tekla eat you heart out Koos is coming!!!!

  • 27 September 2006 - 13:22

    Marloes:

    Hahaha, dacht even dat je je prins op het witte paard had gevonden! Helaas, maar dit is ook leuk ;)

    Liefs Loes

  • 27 September 2006 - 15:43

    Saskia:

    Het blijft genieten je dagboek met de toneel/protestdemostratie etc en mooie fotos van ruige rotsen en regenbogen succes wederom liefs van t. sas uit het ...saaie amsterdam

  • 28 September 2006 - 08:00

    Oma:

    Lief Koosje.
    Protest-nodig
    Verjaardag-leuk.
    Reactie van de regiseur-nóg leuker.
    Succes verder!
    x x oma

  • 28 September 2006 - 14:02

    Corry:

    Lieve Koosje, wat ben je dapper, gaan voor Ijslands toneel. Understatement van regiseur: jij bent uniek, origineler dan wie dan ook.
    M'n puppy, liefs, Corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 76989

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: