van alles wat - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu van alles wat - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

van alles wat

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

08 December 2006 | IJsland, Reykjavik

Lieve lieve allemaal,

Hvad Segirðu gott? Jája ég tala smá Islensku nuna. Ok het is niet briljant, maar het lijkt al meer op Ijslands en ik kan dan ook vol trots zeggen dat miriam en ik ons mondelinge examen hebben overleefd. Afgelopen weken chaos: toneel, examens, papers, huisgenoten, koffie, filmavondjes, zwemmen, sneeuw, vorst, noorderlichten, papa, toyota yaris, Snæfellsness en sinterklaas. Kortom teveel om op te noemen. Diezelfde chaos en ruzie met mijn website hebben dus ervoor gezorgd dat ik jullie een beetje het verwaarloosd. Bijdeze dus een poging om het goed te maken :)

Terwijl jullie de warmste maand sinds drie eeuwen hebben gehad, hebben we hier een van de koudste maanden sinds tijden gehad. Was de -7 al schokkend, niet veel later was het overdag -12 tot het hoogtepunt van -19 in de nacht. Al leverde het heel veel mooie plaatjes op, gymlessen op lake Tjörnin, bevroren haren in het zwembad en heel veel onderkoelde auto´s. De kou maakte plaats voor een heel dik pak sneeuw. Toen Fanny, Laurren, Alina en ik uit Solon, een van de vele bars in Reykjavik, kwamen na een avondje stappen begon het heel hard te sneeuwen. Binnen no time lag er een dik pak sneeuw. Zo dik, dat ik mijn eerste ´snow angel´ heb gemaakt. De dagen erna bleef het sneeuwen, het resultaat een heel dik pak sneeuw, tot op sommige plekken bijna een meter hoog. De eerste twee dagen was dan ook groot feest, tot de sneeuw langszaam veranderde in een heel dik pak ijs en we tot de conclusie kwamen dat ze in Reykjavik niet aan sneeuwschruivers of strooizout doen. Ik ging dus al glijdend richting de universiteit. Toen na vijf dagen de wegen werden vrijgemaakt, werd het voor de voetgangers niet al te beter. Tja Ijsland is dan ook een bijzonder voetgangeronvriendelijk land, als je geen auto hebt tel je niet mee. Het resultaat was dat de bruine sneeuw prut van de wegen vrolijk op de stoep werd geschroven en ik mij dus door een dik pak bruine prut moest ploeteren om naar toneel te kunnen.
Het toneelstuk was een heel groot succes, veel staande ovaties en continu volle zalen. Een mooi boekje en ja ook ik sta er in, met foto en al. Vanwege het grote succes zal het toneelstuk waarschijnlijk ook in januari worden gespeeld en gaan ze wellicht naar Akureyri, jaja up north. De data zijn nog niet bekend, maar ik hoop dat ik nog een aantal dagen kan meepikken voordat ik weer terug naar Nederland ga. De tijd vliegt echt om, hier vertrekken sommige exchange studenten alweer richting huis andere maken zich op om over twee weken het vliegtuig te pakken. Gelukkig zijn er nog een hele hoop die net als ik druk bezig zijn met papers en tentamens. Mijn tentamens gingen erg goed, ben nu bezig met mijn laatste paper die ik volgende week hier moet inleveren. Daarna ben ik klaar met alle dingen voor de universiteit hier en kan ik mij dus volledig richten op de kerst :).

De kerstsfeer zit hier er hier al flink in, overal zie je lichtjes, kerstbomen, en de reclameblaadjes staan bomvol van de kerst aanbiedingen. Kerst word hier overigens jól genoemd en hoewel naar de afkomst van de naam slechts valt te gissen, is het waarschijnlijk nog een overblijfsel vanuit de ´pagan times´. De coca cola kerstman heeft dan ook hevige concurentie van Grýla en de Jólasveinar. Grýla is een lelijke oude trollenvrouw die stoute kinderen in een stoofpot verwerkt, getrouwd is met Leppalúði een luie vetzak en maar liefst 20 kinderen heeft, waarvan 13 met leppalúði. Deze Jólasveinir, kerstmannen ´pesten´ de mensen dertien dagen lang tot kerstmis en kinderen mogen die dagen hun schoen zetten. De namen van deze kerstmannen vertegenwoordigen hun pesterijen, zo heb je keyholesniffer, doorpeeper, bowllicker, skyreater etc. Ijslanders houden trouw vast aan deze traditie en tussen de commercie van Santa Claus is het dus een leuke afwisseling.
Voor mij geen kerstman, maar wel Sinterklaas, want ook hier op Ijsland heeft de lieve Sint mij bezocht. Eerst via papa die hier vier daagjes was en op zes december via de duitse traditie. De sinterklaassfeer zat er dus flink in afgelopen week. Eerst een heel mooi gedicht voor het hele huis en daarna voor iedereen een chocolade letter en op zes december had Patrick heel lief in iedereen zijn schoen een zakje snoep gestopt. Ook dit jaar dus ´Dank u Sinterklaasje´.

Papa´s bezoek aan Ijsland was heel erg geslaagd, in onze Toyota Yaris richting Snæfellsness gecrossed. Helder blauwe lucht, maar spek gladde wegen, al het leverde ons zeker een paar hele mooie plaatjes op. Daarna in een chique hotel in Borganes, jaja voor het eerst sinds maanden weer eens tv gekeken, jaja Americans Next Top Model, oh wat hou ik toch van globalisering! De volgende dag het plaatsje Reykholt, Hraunfoss en Barnafoss, twee hele mooie watervallen. Maandagavond een geslaagd avondje pokeren en de volgende ochtend moest papa weer richting Damascus. Kortom een kort maar zeker krachtig bezoekje.
Nu volop studieontwijkend gedrag aan het vertonen, moet maar weer eens aan de slag. Lieve allemaal dikke kus en ik denk aan jullie!

Kus Koosje

  • 08 December 2006 - 17:17

    Marloes:

    Hey Koosje,

    Logisch 's nachts -20 en jullie trekken je kleren uit ;) Maar mooi om te zien dat de Ubbotrui ook in IJsland hoogtij viert. En wat een prchtige foto's toch weer. Lieve Koos geniet er nog even van en tot snel (gelukkig).

    Liefs Loes

  • 08 December 2006 - 18:29

    Caroliene:

    Jemig wat een super mooie foto's!!!!!!!!!Mare naar wat voor feestjes ga je precies???? ga je heel snel weer zien lieve spous!

    heel veel liefs, car


  • 08 December 2006 - 18:34

    Caroliene:

    Oh poep! kom er net achter dat je niet in december terug komt maar in januari, even lekker denk werk hier! nou spousje heel veel plezier met kerst daar dan, geen gezellig bezoekje samen aan de altijd gezellige hooglandse kerk dit jaar meer dan. Maar zal aan je denken!!! dikke kus, car

  • 09 December 2006 - 07:29

    Aimée:

    Heej spoes,
    Wat een mooie foto's zeg! Wauw, dat zou ik graag in het echt zien.. Al zou ik volgens mij sterven bij elke temperatuur onder 0, zeker -12.. brrrr
    maar maak er nog een mooie tijd van! wanneer kom je weer terug naar groningen??
    kuss

  • 10 December 2006 - 12:35

    Corry:

    Ha Koosje, Dikke kus terug.
    Blijft een 'giant'story, hé, Ijsland. Gluurt er bij jou ook zo'n trollenkind door het sleutelgat?
    Bij ons de ieni-mini buurmeisjes en Bab Touma heeft weer z'n lichtjes!
    Nog even...geniet ervan!
    xxxxxx mama

  • 10 December 2006 - 18:08

    Caroliene:

    Oh poep! kom er net achter dat je niet in december terug komt maar in januari, even lekker denk werk hier! nou spousje heel veel plezier met kerst daar dan, geen gezellig bezoekje samen aan de altijd gezellige hooglandse kerk dit jaar meer dan. Maar zal aan je denken!!! dikke kus, car

  • 11 December 2006 - 10:04

    Gabi:

    Heej lieve zus,

    Wat een mooie foto's weer. Superleuk plaatje van jou en papa met mutsen!! Heb zin om je over een paar weekjes te zien! Hoewel het me wel een beetje koud lijkt..brrr Kus!

  • 11 December 2006 - 22:10

    Gemma:

    woehoehhhhh! Het is weer smullen en genieten van al het moois. Omdat mijn laptop (vast een zeker ook een IJslands woord voor...?) is gecrassed dacht ik nimmer meer een blik te kunnne werpen op alle fantastische avonturen van het Kozekind en de trolletjes. Maar, aha... laat Han nu ook een mailmassanger hebben op zijn dure PC. Dus kijk ik, zonder écht te vragen - wat niet helemaal netjes is - maar jah - langzamerhand is het een soort verslaving geworden, dus kan ik mij onmogelijk helemaal beheersen hè, kijk ik even naar de nieuwe belevenissen. Heerlijk Koosje, héérlijk - en wat leuk om ook René bij jou te zien! Hoi René!
    Nou Kozekind, zet hem op - en blijf genieten! XXX, G.

  • 14 December 2006 - 17:29

    Oma:

    Lief Koosje.
    Het is als het ware een mozaiek van kleuren, die belevenissen van jou.
    Met als hoogtepunt je vader op bezoek.
    Er is Kerstpost onderweg. Als de trollen niet gaan spoken met de postbussen, zal die er snel zijn.
    Heel veel liefs van opa en oma.

  • 14 December 2006 - 17:34

    Oma:

    Lief Koosje.
    Het is als het ware een mozaiek van kleuren, die belevenissen van jou.
    Met als hoogtepunt je vader op bezoek.
    Er is Kerstpost onderweg. Als de trollen niet gaan spoken met de postbussen, zal die er snel zijn.
    Heel veel liefs van opa en oma.

  • 20 December 2006 - 22:37

    Corry:

    Ha Koosje
    Paper in postvakje?? Kerstsfeer in de keuken?
    Van Bab T. naar Maredijk, kerstgroen/roos/kransjes. Dit jaar Gaab en J.J. met boompje op de fiets:)
    Sterren stralen overal!!
    xxx mama


  • 21 December 2006 - 09:44

    Rene:

    Hoi Koosje

    Heel leuk al die foto's en je verhaal! Heerlijk dat ik even mocht deelnemen aan je Ijslands avontuur. Nu aan de keukentafel op de M'dijk. Prachtig dat dat allemaal kan. Liefs en veel groeten ook aan je aardige huisgenoten. Rene

  • 24 December 2006 - 23:41

    Justin:

    Hey Koosje! Ik weet niet of je mij nog kent, maar misschien nog wel van wat jaartjes school geleden :)ik kwam echt stomtoevallig op je website terecht... Wat vet dat je in IJsland zit!
    Ik kon je foto's niet in een keer kijken, daar kom ik graag nog een keer voor terug want ze zijn adembenemend! Kneem aan dat jij wel een witte kerst hebt :)

    Groetjes, Justin (van Tuil)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 76990

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: