Þu ert enginn Johnny Depp - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu Þu ert enginn Johnny Depp - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

Þu ert enginn Johnny Depp

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

16 November 2006 | IJsland, Reykjavik

Lieve allemaal,

IJsland doet zijn naam eer aan. Gisteravond is de -13 graden bereikt. Vandaag -7 graden maar met de harde snijdende wind, maakt het twee keer zo koud. Overal mutsen, wanten, rode neuzen, bevroren auto´s en IJslandse gebreidde truien. Het is de koudste maand sinds tijden in IJsland, maar zo te zien hebben weinig IJslanders er last van. De meiden dragen er niet minder rokjes om. Ik worstel mij gekleed in tien lagen laugavegur door om naar toneel te gaan.

Afgelopen zondag de premiere. Gelukkig was alle moeite en tijd die ik de afgelopen maanden in de toneelgroep heb gestoken, het meer dan waard. Ze hebben doorgekregen dat ik me niet snel uit het veld laat slaan en dat I´m here to stay. De tijd van de kat uit de boom kijken is ook steeds meer over. Moest ik eerst de antwoorden uit hun trekken, word ik nu overspoeld met verhalen. De titel van het toneelstuk is ´Þu ert enginn Johnny Depp´ (oftewel: You are not like Johnny Depp) en samen met Hildur regel ik vanalles achter de schermen. Cross dus met haar heel Reykjavik door opzoek naar 30 meter zwarte stof, kippengaas en noem maar op. Verder moet ik elke voorstelling aanwezig zijn om te zorgen dat alles klaar staat etc en ja het klinkt niet heel indrukwekkend maar gezien de hoeveelheid geweld dat er in het toneelstuk word gebruikt is dat best een hoop werk. Moet geregeld de stoelpoten uit de gordijnen trekken. Tot dus ver veel goede reacties op het toneelstuk. Stonden met een goede recensie in de Fréttablaðið, de meest gelezen krant van IJsland. Zondag na de premiere een flink feestje gebouwd. Heel veel bier, pizza, en vooral onderbroeken. Ja halfverwege de avond gingen de mannen tot aan hun onderbroek uit de kleren. Daar stond ie dan, Björn Hlynur Haraldsson, de regiseur en DE Bradpitt van IJsland (tja kwam ik ook pas vrijdag achter, hij is een van de beste IJslandse acteurs en de droom van elke IJslandse vrouw, tja ik had dat even gemist), stom dronken te dansen in zijn onderbroek. Tot vier hele grote boze politiemannen binnenkwamen omdat een groot feestje bouwen op zondagavond door de buren toch niet echt in dank werd afgenomen. Om een lang verhaal kort te maken, het was dus een zeer memorable feestje. Het toneelstuk is trouwens mede-geregisseerd door Víkingur Kristjánsson, ook een hele bekende IJslander (toch wel heel stoer als je het woord Viking in je voornaam hebt staan) die tevens het stuk geschreven heeft.
Dinsdag tijdens de tweede voorstelling, viel een van de jongens met zijn hoofd tegen de rand van het toneel en had een flink gat in zijn hoofd. De rest was in staat het stuk door te spelen, maar na de voorstelling is hij naar het ziekenhuis gebracht. Gelukkig kon hij met zes hechtingen en een lichte hersenschudding ´s avonds weer naar huis. Ben benieuwd hoe na dit de volgende voorstellingen gaan aanpakken.

Verder gaat alles goed, moet een aantal essays schrijven, maar ben tot dus ver nog een beetje in ontkenning, als gewoonlijk word dat dus stressen om alles af te krijgen op het laatste moment. In huis ook alles goed. Iedereen druk in de weer, maar eens in de zoveel tijd houden we een pokeravond (ja kan voor het eerst in mijn leven pokeren en blijk niet eens zo slecht). Anna en Björn hebben een voor kerst een zomerhuisje geregeld om daar samen met wat andere internationale studenten kerstmis te vieren. De winkels en de reclames staan al vol met kerstaanbiedingen, versieringen, eten etc. Maar met het steeds donkerder worden is het wel heel erg gezellig. Maar lastig als je ´s ochtends vroeg college hebt en niet uit je bed kunt komen.

Oja mijn vlucht van de dertiende is gecanceld, kom nu de 14de januari terug. Maar een dagje langer kunnen jullie me waarschijnlijk wel missen ;)

Veel liefs Koosje

  • 16 November 2006 - 16:36

    Nienke:

    Ha Koosje! Super van je toneel :) de aanhouder wint laten we maar zeggen. Nooit geweten dat de IJslanders nog stugger zijn dan de Groningers ;) Wat koud zeg! nou hier is het nog altijd 15 graden, maargoed zal je niet jaloers maken met die 30 graden verschil...Ondanks alle kou en donkerheid: Ik tel de dagen af tot 28 december hoor! :) liefs Nienke

  • 16 November 2006 - 16:46

    Corry:

    Ha lieve Koosje, gek kind, met -10 graden Johnny Depps looks-a-likes en stoelpoten tussen de coulissen. Zou graag ff kijken bij jou. Hier geen wanten, muts, al heeft Dolly z'n gebreide jasje aan. Zonnetje voor jou!
    xx mama

  • 16 November 2006 - 17:00

    Marloes:

    Hey pop,

    Bedankt voor je lieve sms-je en de brief tijdens de vergadering. Super!!! Was helemaal trots toen ik je broef daar hoorde.
    Zo te lezen gaat jouw leven er daar net zo hectisch en fantastisch aan toe dan dat van mij nu hier. Het lustrum komt nu wel heel erg dichtbij en dat zorgt voor een flinke portie stres. Maar het wordt een prachtige week. Mis je wel heel erg hoor. Dus nee kan je eigenlijk niet nog een dag langer missen, maar vooruit het moet dan maar...
    Geniet er nog maar even volop van. Het is helaas snel genoeg voorbij. Dag laiverd.

    Liefs Loes

  • 16 November 2006 - 20:17

    Gemma:

    Lief Kozekind, ik heb me slap gelachen om je beschrijvingen van alle gemiste 'stukken'. Inclusief de scene met die onderbroeken. Wat een schatjes zijn het toch. Als je maar lol hebt! En er wordt wat afgelachen. Heerlijk! Bij jou erg koud? Hier is het zowat lente. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende Koosje-avontuur. Het wordt een verslaving... Verwen ons maar, XXX - G.

  • 16 November 2006 - 21:58

    Oma:

    Lief Koosje in het koude IJsland met je warme brief.
    Dank je wel!
    Veel werk, en tijd én lol aan toneel.
    De goede reactie's een stimulans?
    Toi toi straks met de essays, en pret met het pokeren. Knuffel van opa + oma

  • 18 November 2006 - 23:33

    Petra:

    Hallo Koosje,
    Vandaag post van Corry gehad en gehoord van jou geweldige onderneming.Ik heb nog niet alles gelezen maar al wel veel foto's gezien.Het is wel ff anders kamperen als wat we hier in Esbeek doen zeg.helemaal te gek in zo'n prachtige omgeving en met zoveel kleren aan.En wat noum jij voortaan een gewoon weekje??? Prachtig geniet ervan.De groetjes ook van Willbert,ik ga je volgen.x x x Petra

  • 19 November 2006 - 13:49

    Rene:

    Hoi Koosje,
    Heftig dat Ijslands weer, Ijslands toneel en die Ijslanders. Knap hoor hoe jij je weg vindt! Ik geniet van je verhalen. Tot gauw. xxx Rene

  • 20 November 2006 - 13:06

    T. Saskia:

    Leuk die toneelervaring! Nog veel gezelligheid bij de kachel in Ysland.
    groetjes uit herfstig adam
    saskia

  • 20 November 2006 - 17:06

    Ingeborg:

    Hey lieve Koosje!
    Ik zag gisteren ‘Boer zoekt vrouw’ op tv, er was ook een stelletje in Reykjavik op vakantie, maar daar was het (op het moment van filmen) nog zomer. Ik zat nog te kijken of ik jou misschien tussen al die IJslanders zag staan. Leuk toneelverhaal! Vet tof in IJsland zo te lezen! Hier gaat alles z’n gangetje, druk met de studie zoals altijd, en dat gaat goed.
    Liefs Ingeborg

  • 24 November 2006 - 15:21

    Sara En Corry:

    :)

  • 24 November 2006 - 15:22

    Sara En Corry:

    (L)

  • 24 November 2006 - 15:29

    Sara En Corry:

    lieve koosje
    hoe gaat het met je ?
    met ons gaat alles goed :)
    vandaag ( vrijdag )
    zijn je ouders komen eten en zou ik zeggen wat we gaan eten ????
    ik zeg het wel !!!!
    we gaan zo steengrillen ! :)
    lekker he ......?
    en wat eet jij allemaal in Ijsland vis en haring of rodebietjes ?
    hihihihihihihihihihi :)
    en ik he b toevallig van je moeder en vader gehoord dat je vader jou kant op komt gezellig voor je ......
    maar René heeft ook nieuwe bergschoenen gekocht om lekker samen te gaan wandelen :)
    en Corry zegt : dat het hele stoere vaderschoenen zijn hihihihi :)
    en wij ik en Ammar wilden je nog bedanken voor je lieve brief ...... :)
    groeten en liefs
    Corry , René , Stijn ,Ammar en Sara xxxx:)

  • 24 November 2006 - 21:02

    Jasmijn:

    he die kooosje
    hier geen sneeuw maar even zeggen zon!!!!
    het is hier ongeveer al 16grade dat is veel warmer dan vorg jaar want toen lag er sneeuw, dit is veel fijner voor sint en zijn pieten dan glijden ze niet uit op het dak!!
    ik ben voor school ook met sint bezig thuis ook (trouwens ik heb mijn moeder getroken,
    beetje moeilijk!)
    vieren ze in Ijsland ijgelijk
    wel sinterklaas ?
    en als het zo ja is heb je al cadeau's gehad

    ******mijn jas hee wel niet aan trekken !!!

  • 27 November 2006 - 13:41

    Caroliene:

    Hey Spous!
    Brad pitt in z'n onderbroek klinkt toch niet slecht dacht ik zo! Essay schrijven onder druk ben jij de beste in, daar weet ik alles ;). kortom je hebt het weer perfect voor elkaar! ga je heel snel weer zien lieve koos!!
    heel veel liefs, caroliene

  • 28 November 2006 - 12:21

    Annalies:

    Hier ook eens een berichtje uit Spanje, waar het volgens mij een wereld van verschil is met IJsland! Hier wordt nog regelmatig de 22 graden gehaald..
    Leuk om je verhalen te lezen. Tot in februari! (dan ben ik weer terug) En veel plezier met het bezoek van Waterproof!

  • 28 November 2006 - 16:18

    GGDDG:

    DOMBIDOMBI

  • 05 December 2006 - 12:05

    Willem Lammers:

    Hoi Koosje,
    Misschien rare vraag maar hoe ben je aan je kamer gekomen op ijsland? ik ben van plan om vanaf 5 februari een jaar in ijsland te gaan werken, en een kamer vinden is lastig gebleken, graag zou ik het hier even met ej over hebben, hoop dat je dat niet erg vind, maar mijn mailadres is wil_mpje@hotmail.com, ben daar altijd te bereiken, alvast hartelijk bedankt!
    Groetjes Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 3404
Totaal aantal bezoekers 76908

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: