Vik, skaftafell en skoðafoss en een hoop toneel - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu Vik, skaftafell en skoðafoss en een hoop toneel - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

Vik, skaftafell en skoðafoss en een hoop toneel

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

25 September 2006 | IJsland, Reykjavik

Lieve allemaal,

daar ben ik weer :) Na een week van heen en weer geren en geen tijd gehad om te schrijven, zal ik jullie een korte update geven van mijn week. Mijn paper met veel bloed zweet en tranen opgestuurd. Hoewel ik in het Nederlands begonnen was, heb ik halfverwege besloten alles in het Engels te doen. Mijn Nederlands laat nogal te wensen over, laat staan als alles wat ik lees, zeg en hoor in het Engels, IJslands, Frans of Duits is. Nederlanders zijn hier schaars en Nederlands spreken doe ik dus nog zelden. Mijn Nederlandse zinnen werden zo krom, dat ik in sommige gevallen eerder Zuid Afrikaans schreef dan Nederlands. Momenteel gaat mijn Engels mij iets beter af en heb ik dus besloten mijn verdieping in het Engels te doen. Maar aangezien ik nog nooit eerder een heel paper in het Engels heb geschreven, kostte me dat nogal wat moeite. Ben nu vooral erg blij dat ik het is opgestuurd en het was een goede oefening want vrijdag moet ik de eerste, van de vier engelstalige essays die ik hier moet schrijven, inleveren.

Naast uren in de bibliotheek zitten was ik voor de rest van de tijd te vinden bij de toneelvereniging. Het is namelijk vier avonden in de week. Tja dat hadden ze me niet verteld en ik schok nogal toen ik dinsdagochtend, nadat ik met veel moeite de IJslandse berichtjes op de internetsite van de toneelvereniging had ontcijferd, erachter kwam dat het í kvöld, annað kvöld og fimmtudagskvöld (vanavond, morgenavond en donderdagavond) was. Vier dagen in de week en niemand van de toneelvereniging heeft er een probleem mee. Ja IJslanders hebben namelijk een vrij simpele agenda. Ze doen behalve werken of naar college gaan niks door de week en in het weekend gaan ze helemaal los en moeten ze hun roes uitslapen. En aangezien alle IJslanders een auto hebben is het veranderen van lokatie ook geen probleem. Helaas voor mij ren ik dus van hot naar her met een plattegrond in mijn hand opzoek naar de verschillende oefenruimtes. Gelukkig is de groep heel aardig en repetities heel leuk en maakt dat een hoop goed.

In de weekenden geen heftige parties voor mij, maar zolang het weer het nog toe laat zoveel mogelijk uitstapjes door IJsland. Dit weekend ben ik samen met 13 andere studenten naar de zuidkust geweest. We hadden drie auto´s gehuurd en sliepen in een hostel. Hoewel ik met Ruri al een hoop had gezien, was het toch weer anders. Helaas was het de eerste en laaste dag nogal regenachtig weer, maar dat maakte het IJslandse landschap een stuk geheimzinniger. Het was vooral heel gezellig en leuk om met een grotere groep te gaan. We waren in totaal met 14 mensen, waarvan 8 verschillende nationaliteiten. Vanochtend naar het openluchtmuseum van Reykjavik geweest voor een van de colleges. Leuk om voor de verandering wat oude gebouwen te zien. Het gaf ook een goede indruk van de zware omstandigheden waarin de IJslanders leefden. De eerste settlers leefden in een gat in de grond met een dak erover van hout en aarde, in de elfde en twaalfde eeuw woonden de mensen in huizen van turf, aangespoeld hout, stenen en gras. De huizen vanwege de groene grasdaken waren als het ware verstopt in het landschap. De hobbithuizen van Tolkien zijn op de IJslandse huizen gebasseerd. Deze turfhuizen werden tot in het einde van de negentiende eeuw nog gebouwd. Daarna kwamen de stenenhuizen met aan de buitenkant en op de daken golfplaten zoals we ze nog steeds kennen.

Tussen de veertiende en achttiende eeuw zit een groot gat in de geschiedenis van IJsland. Het klimaat werd veel kouder, de pest roeide een derde van de bevolking uit, verschillende gigantische vulkanische uitbarstingen vonden plaats en uiteindelijk emigreerden er ook nog eens een hele hoop. De uitbarsting van 1784 was zelfs zodanig dat niet alleen een kwart van de bevolking om kwam, voor jaren de as in de lucht het zonlicht blokkeerde waardoor niks meer wilde groeien en de helft van al het vee overleed, maar ook voor hongersnoden in Europa zorgde en daardoor mede verantwoordelijk was voor het ontstaan van Franse Revolutie. Jaja erg interessant allemaal en een hele hoop om over na te denken. Ik moet er helaas weer vandoor en gaan na denken over mijn paper voor Boccacio and Chaucer.

Bless Bless Koosje

  • 25 September 2006 - 15:07

    Aimée:

    hee spoesje,
    vergeleken met mij maak jij wel erg veel mee zeg! ik doe eigenlijk niet veel anders dan beetje college volgen, lezen (ook wel leren genoemd) en verder lekker rustig aan in het weekend :)
    door jouw verhalen heb ik wel superveel zin om volgend jaar zelf weg te gaan! lekker naar spanje!
    hoe heb je dat trouwens bij dat toneel? moet je al die teksten in het ijslands uit je hoofd leren? je moet maar eens een solo optreden geven als je weer terug bent, ben heel benieuwd hoe dat klinkt! :P
    veel plezier daar deze week, ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen, liefs, Aimée

  • 25 September 2006 - 17:08

    Rolinka:

    Hey Koosje!
    Wat ziet Ijsland er geweldig uit!! Ik hoorde van Ivana dat jullie al een keer wat samen hebben gedronken, een grappig idee, hoor :) Nou, ik hoop jullie echt te kunnen opzoeken, het lijkt me een super mooi land!
    Succes daar met al je toneelavonden en papers!
    liefs, Rolinka

  • 25 September 2006 - 17:12

    Marloes:

    hey Koos, even een vraagje doe je dit alles nog steeds met je trolley of heb je inmiddels een stevige rugzak ;)

    Kus Loes

  • 25 September 2006 - 18:02

    Gabi & Jan:

    Hoi Koosje, Regen, zee, ijs, gletscher, rivieren, beken, waterval, nevel, waterkristallen, geysers, waterlanders (?), is er nog een vorm van water die je daar op IJsland niet gezien hebt? Maar wat een mooie plaatjes levert dat op! Dankjewel!
    Kus, Gabi&Jan

  • 25 September 2006 - 20:40

    Rene:

    Hoi Koosje, wat goed dat je je paper in het Engels hebt geschreven! Elke keer weer een cadeautje je verhalen en foto's! Dank je wel! Liefs Rene

  • 26 September 2006 - 06:29

    Corry:

    Wow, Koosje,
    "Nonni en Manni" in het echie. En dan de regenboog dat is geluk, tussen zon & regen, hemelhoog & soms heel diep. Geweldig ben jij! dikke zoen, mama

  • 26 September 2006 - 12:42

    Pollien:

    He Koosje! Echt heel leuk om je verhalen steeds te lezen, je schrijft echt heel mooi! Heel veel plezier en geniet ervan, maar volgens mij lukt dat wel :-)

    kus Pol

  • 26 September 2006 - 12:55

    Caroliene:

    Hey koos! klinkt weer hartstikke leuk, misschien dat je na vier avonden in de week ijslands te hebben gepraat wel een taal talentje wordt. Succes idd, mail je snel! x

  • 26 September 2006 - 16:31

    Oma:

    Ha Koosje, nou dat zit met je Nederlands best goed, gezien je verhalen!
    Door jou 'bezoeken' we ook IJsland,tezamen met al die mooie foto's. Met nr.67 die voelt als een belofte.
    Alle goeds en liefs van opa en oma.

  • 26 September 2006 - 18:53

    Lara:

    hey koos
    hoest in ijslnd?
    daar komen mijn lievelings paarden ras vandaan.
    xxxx je nichtje lara

  • 26 September 2006 - 18:59

    Carla:

    Hoi Koosje,
    Wat een prachtige foto's en leuke verhalen. Dank voor de geschiedenislessen! Bijzonder: jij in het koud uitziende Ijsland en Sonja nu in het steeds warmer wordende Sydney.
    Geniet maar lekker. Liefs.

  • 26 September 2006 - 21:04

    Sient:

    Hoi Koosje.Wat een mooi verhaal weer. En de foto,s.Vooral nr 84 vind ik een hele mooie. Ik ga hem afdrukken. Liefs Sient.

  • 26 September 2006 - 21:51

    Lilja:

    Hallo daar! Ik ken je niet, maar je verhaal is erg interessant en de foto´s zijn heel mooi! Ik zit zelf ook in IJsland, alleen dan in het noordoosten, in Neskaupstaður. Ik ben Lilja, 17 jaar, ben sinds eind augustus in IJsland. Blijf waarschijnlijk tot in de lente. Wil nog heeeeeeel veel mooie IJslandse natuur bezoeken voor ik verder reis. Misschien naar Groenland of Australie in de lente. Wat leuk zeg, een toneelvereniging! Ik mis dat wel een beetje, zoiets heb je hier niet. Ik speel al 9 jaar lang toneel (in NL;))en vind het nog altijd super leuk om te doen! Nou, wanneer je mijn verhaal wilt lezen, kijk maar gewoon op lilja.waarbenjij.nu. Mijn emailadres is: madamemikmak@gmail.com. Heel veel plezier en succes met alles! Groetjes, Lilja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 76970

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: