Willkommen in Berlin - Reisverslag uit Berlin, Duitsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu Willkommen in Berlin - Reisverslag uit Berlin, Duitsland van Koosje Spitz - WaarBenJij.nu

Willkommen in Berlin

Door: koosje

Blijf op de hoogte en volg Koosje

31 Oktober 2009 | Duitsland, Berlin

Jaja, ik ben sinds deze week officieel woonachtig in Berlijn! Na weken van een nomade bestaan tussen Leiden, Berlijn bij vrienden en Zagreb, eindelijk mijn eigen stek in Berlijn. Mijn plannen om met mijn studiegenootje Ellen te gaan samenwonen liepen iets anders dan gepland. Ze heeft uiteindelijk besloten te gaan samenwonen met haar vriend in Berlijn. Uiteraard leuk voor haar, toch een beetje een domper. Lang heb ik niet getreurd, want uiteindelijk kreeg het verhaal toch een leuke draai. Tijdens mijn zoektocht naar een kamer in Berlijn stuitte ik op een leuke kamer in de Simon Dachstrasse. De uitgaansstraat van Friendrichshain. Een van de leuke hippe en creatieve wijken in Oost-Berlijn. Hoewel het nog eventjes onduidelijk bleef of ik in de kamer kon, kreeg ik tijdens mijn verblijf in Kroatië (waar ik was voor een simulatie van de VN) eindelijk het verlossende woord.

Mijn Mexicaanse huisgenoot, of eigenlijk huisgenoten, aangezien zijn vriend er min of meer ook woont, zijn echte lieve schatten. Mijn kamer was volledig opgeruimd en zelfs handdoeken en schone lakens lagen klaar. Op het bureau plastic bloemen en een plant. De vriend van de huisgenoot had Duitse groentesoep gemaakt als welkoms maaltijd en gister kreeg ik een roze orchidee van ze cadeau. Ze waren namelijk naar de IKEA geweest en hadden van Ellen gehoord dat ik zo van roze hield. Te schattig voor woorden. Een warmer welkom had ik niet kunnen wensen.

Studietechnisch loopt het allemaal soepeltjes. Ik heb een individueel studieproject goedgekeurd gekregen. Ik moet nu enkel nog een verslag inleveren en dan kan ik officieel mijn thesis voorstel gaan inleveren. Omdat ik mijn studieproject is goedgekeurd hoef ik niet meer wekelijks naar Cottbus. Erg fijn, want dat scheelt me een hoop treinen. Over het onderwerp van mijn thesis moet ik nog nadenken. Zodra ik namelijk officieel een voorstel indien moet ik binnen vier maanden klaar zijn. Daarnaast moet ik twee supervisoren zien te vinden, een professor van mijn universiteit en tenminste een persoon met een dr. graad van buiten de universiteit. Omdat ik ook nog een stage wil doen, probeer ik nu te kijken of ik het eventueel kan combineren.

De komende maand heb ik dus voornamelijk als doel gesteld om mijn studieproject af te ronden, knopen door te hakken met betrekking tot een stage en een thesis voorstel in te dienen. Daarnaast moet ik ook maar een baantje zien te vinden en wil ik natuurlijk genieten het Berlijnse leven.

En dat laatste gaat me al goed af. Elke drie meter is er een koffiebarretje, sommige niet groter dan de gemiddelde bezem kast. Om de hoek is er een wekelijkse (biologische) markt. Toen ik daar vanochtend als zijnde ‘volledige geïntegreerde buurtbewoner’ nonchalant doorheen wandelde, keek ik mijn ogen uit. Zoveel jonge, hippe, alternatieve, vrolijke mensen. In vergelijking met Cottbus is Friedrichshain (en uiteraard veel delen van Berlijn) een festival mundial. Alle kleurtjes, landen en ideologieën zijn vertegenwoordigd. Niemand lijkt van elkaar op te kijken en loopt relaxed zij aan zij tussen de kraampjes door. Een groot gezin dat samen ontbijt in een van de huiselijke cafés, een verliefd stelletje op een bankje, een moeder met een kindje dat bijna uit de draagzak valt, een kindje dat een pompoen voor vanavond mag uitkiezen (ze vieren hier Halloween) en een Indiaas meneertje dat gehuld in tulband hevig in gesprek is met zijn Turkse buurt marktkraamhoudster over de kou.

Ik kan hier eerlijk waar uren zitten en alleen maar kijken….

  • 31 Oktober 2009 - 14:41

    Jan En Gabi:

    Hoi Koosje, Zo te lezen heb je je plekje gevonden daar in Duitsland, in Berlijn. Gefeliciteerd! En zeker weten dat jij met jouw zonnige aanwezigheid Berlijn nog een beetje verder inkleurt en opvrolijkt! Heb het goed! Liefs, Gabi & Jan

  • 31 Oktober 2009 - 15:16

    Oma:

    Lief Koosje.
    Blij zijn we dat je een goede plek in Berlijn gevonden hebt(, en zo hartelijk ontvangen.)
    Nu van daaruit je studie verder af kunt ronden.
    Succes er mee hoor!
    Ook met je stage straks.
    Lieve groetjes en een zoen van opa en oma.

  • 31 Oktober 2009 - 16:43

    Gabi L.:

    Hallo Koos,
    ich wünsche Dir eine schöne bunte und erfolgreiche Studienzeit in Berlin.
    Liebe Grüße von Gabi aus Aachen!

  • 31 Oktober 2009 - 16:58

    Marloes:

    Hey lieve Koos,

    Wat gaaf dat je daar zit! Dat is een van mijn lievelings wijkjen! Ik hoop zo langs te kunne komen. Niet te snel weer verkassen dus, tenzij het naar Nederland is...;)Fijn weekend en meer nieuws volgt snel.

    Liefs Loes

  • 31 Oktober 2009 - 19:19

    Goirle:

    Frau Koosje - vanavond hier op het nieuws de 'herdenking' van géén Muur in Berlijn. Daar zit je dan nu ergens in het oosten van de stad. Wij zijn zojuist terug uit een koud Bourgondië: een echte herfstvakantie en zo de moeite waard. Heel gezellig mer Sjors en Dhr. van Rossum . Wanneer we thuis blijven als we vrij zijn dan werken en studeren we, ipv te genieten. De straat uitrijden met de oude bus is een goed middel tegen haast en drukte. Wat heerlijk dat je een gezellige plek hebt gevonden: we drinken er in Goirle een borreltje op. SANTÉ Koosje, zum wohl - liefs, G.

  • 31 Oktober 2009 - 20:54

    Annalies:

    Hoi Koosje!
    Wat leuk dat je een kamer hebt gevonden in de Simon Dachstrasse. Ik zie je al helemaal rondlopen daar :-). Daisy hee

  • 31 Oktober 2009 - 20:56

    Annalies :

    ...Daisy heeft morgen een spannende dag, ze gaat verhuizen naar ons nieuwe huis (en wij verhuizen natuurlijk met haar mee :-))!
    Heel veel plezier en succes in Berlijn,
    liefs Annalies

  • 31 Oktober 2009 - 23:07

    Rene:

    Knap gedaan, Koosje! Fijn dat je nu weer een eigen stek hebt net goede huisgenoten. Veel plezier en sukses. Tot gauw Rene

  • 01 November 2009 - 08:43

    Corry:

    Lieve Koosje, bergen beklimmen is niet je stijl, je verzet die gewoon. Wow, krijg je verrassende huisgenoten en bloemen in leuke buurt. Laptop past op elk tafeltje :-) Geniet ervan. Samen naar de bio-markt? XXX mama

  • 01 November 2009 - 12:04

    Tessa:

    Wauw Koos, wat een spannende hippe wereldburger ben je toch! Die markt klinkt fantastisch, doe mij ook maar zo'n biologische pompoen! Succes met thesissen en baantjes, heb het volste vertrouwen en inderdaad: niet te snel verkassen daar:-) Dikke küss!

  • 01 November 2009 - 19:09

    Sina:

    Hey koos! Fijn dat de woonruimte goed is gekomen! Klinkt allemaal heerlijk. Halloween in duitsland is echt een aanrader! Bonn trouwens ook. Veel plezier, kus

  • 01 November 2009 - 21:38

    Marijke, Haarlem:

    Hola Kosita,
    Blij te horen dat je goed welkom geheten werd bij de Mexicanos, dat je dichtbij aan fatsoenlijk eten kunt komen, een bakje kan doen, andere wereldburgers mee kan maken en natuurlijk de laatste dans en film meepikken. Veel succes met dat alles en met de volgende stappen op je studieweg.
    Hartelijke groet van Marijke t.

  • 02 November 2009 - 08:41

    Nienke:

    hi Koosje!

    ben echt blij dat je weer een stekje hebt gevonden! wat een giller was dat ook zeg...en relaxed dat je project is goedgekeurd en dat je lekker veel in Berlijn kan zijn man! geniet er van! Oost-Berlijn is top! :-) veel liefs

  • 08 November 2009 - 13:40

    B0NMA:

    Opnieuwgaikproberenjete
    bereiken.ikheb jeweblog
    gelezenenvindhetfantastisch,hoejeinBERLIJNalweerbentingeburgerd.
    Ikstuurjespoedigeene-mail.
    Liefs BONMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koosje

Sinds begin eind augustus loop ik stage in Parijs.

Actief sinds 05 Aug. 2006
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 74813

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2008 - 30 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: